مراحل طراحی داخلی از مرحله مقدماتی تا ساخت و تحویل

طراحی-داخلی

مراحل طراحی داخلی

پروژه های طراحی داخلی تنوع فراوانی دارند، از طراحی برای یک آپارتمان کوچک گرفته تا پروژه های عظیم و پیچیده ای مثل برنامه ریزی و طراحی برای تمام طبقات یک ساختمان اداری، یک هتل یا یک استراحتگاه تابستانی. مراحل کار در هر پروژه متفاوت است و به بزرگی شرکت طراحی و عوامل آن بستگی دارد، ولی مراحلی که ذکر خواهد شد چارچوب معمولی هست که توسط طراحان حرفه ای رعایت می شود.

مرحله ی مقدماتی

اولین قدم صحبت کردن با مشتری ست. این مرحله معمولا شامل سلسله مکالماتی می شود که باید در نهایت به یک توافق نامه منجر شود. مخاطبین معمولا ایده ی مشخصی از نیاز ها و ترجیحاتشان دارند، ولی یک طراح حرفه ای نیازهایی را که مخاطب از قلم انداخته به او یادآور می شود و همچنین معمولا باید توضیحات اضافه ای برای اصلاح ترجیحات وی بدهد. مشخص است که این مکالمات باید به مشتری ثابت کند این طراح شخص درست برای انجام کار است. اکثر طراحان بنام، معمولا بدون گرفتن حق مشاوره پروژه ای را شروع نمی کنند، یا در جلسات طولانی مکالمه با مشتری شرکت نمیکنند. قراردادهای بین مشتری و طراح، بسته به سایز و پیچیدگی پروژه، از نامه های ساده تا متن های طولانی که جزئیات کامل خدمات،  مراحل و وظایف طراح را شرح می دهند، متفاوتند. طراح، پروژه را بررسی می کند و بعد از تحلیل برنامه ی فعلی مشتری، معمولا برنامه ی جدیدی ارائه می دهد. به طور‌مثال، طراح بعد از بررسی امکانات موجود، متوجه می شود اصلاح و طراحی مجدد این امکانات با نیازهای مشتری مطابقت بیشتری دارد و از لحاظ اقتصادی نسبت به اضافه کردن فضای جدید، به صرفه تر است. البته اکثر مواقع موقعیت برعکس است: مشتری متوجه این نیست که اصلاح و بازسازی فضای موجود، مانع ایجاد تغییرات و گسترش آن در آینده می شود، و پس از مشورت با شرکت طراحی، پایه و مبنای جدیدی برای فضا چیده می شود. گاهی سوال پیش می آید که آیا برای فضایی که ارزش معنوی یا مادی خاصی دارد امکان بازسازی و تعمیر وجود دارد ، که در این مواقع نیزتجربیات طراح داخلی برای تصمیم گیری ضروری است.

وقتی پروژه شامل طراحی مجدد فضای فعلی ست، در مراحل ابتدایی طراح به نقشه های خیلی دقیقی از وضع موجود نیاز دارد. برای خیلی از ساختمان های قدیمی، نقشه های به روزوجود ندارد و شرکت طراحی موظف است ابتدا اندازه گیری های دقیقی انجام دهد تا نقشه ی فضا را تهیه و آن را ارزیابی کند. این نقشه ها باید تعیین کنند کدام دیوار ها پایه و کدام ها قابل تخریب هستند. سیستم الکتریکی و مکانیکی خانه نیز باید به دقت؛ حتی گاهی توسط مهندسین؛ سنجیده شود. برای پروژه های عظیم این مراحل ممکن است ماه ها یا حتی سالها طول بکشند. شرکت های بزرگ طراحی برای پروژه ی ساختمان های مهم، نیاز به برنامه های مشخص، ارزیابی امکانات موجود و وسایل، و همچنین یک سری طرح و پیشنهادات جایگزین دارند. بر اساس کاربرد بخش های مختلف یک سازمان و ارتباط آن بخش ها با یکدیگر، طراحان الگویی برای شکل ساختمان در نظر می گیرند (مثل یک ساختمان بلند چندطبقه یا یک سری ساختمان های کوچک مرتبط به هم) که شامل یک سیستم پایه ای برای دفترها و موارد دیگر نیز هست.

به تدریج طرح نهایی، کلی قبل از انجام هرکاری برای گرفتن تاییدیه به مشتری ارائه می شود. مشخص است که میزان بودجه نیز باید در نظر گرفته شود. در حین تحلیل برنامه، طراحان باید مدام بودجه لازم را تخمین بزنند یا سعی کنند پیشنهادات خود را بر‌پایه ی بودجه ی تعیین شده توسط مشتری برنامه ریزی کنند.

موارد دیگری که باید در نظر گرفته شوند شامل در دسترس بودن مصالح، مبلمان، تعمیرات فضای داخلی و متناسب بودن الگوی طراحی شده با شخصیت و‌خواسته ی مشتری هستند. معمولا سرمایه گذاری های بزرگی برای فضاهای تجاری و اداری انجام شده و تاخیر دراتمام کار‌ به علت در دسترس نبودن برخی مصالح یا مبلمان، ضرر بزرگی به مشتری می رساند. برای فضاهای عمومی مثل هتل ها، مغازه ها یا موسسه های آموزشی، عوامل مربوط به تعمیر و نگهداری باید با دقت بررسی شوند. این موارد برای فضاهای مسکونی نیز باید در مقیاس کوچکتر رعایت شود. در نظر گرفتن شرایط نگهداری و ترمیم برای کفپوش آشپزخانه یا اتاق بچه ها مهم است.

طراحی و ارائه

بعد از اتمام طراحی برنامه برای پروژه و تایید آن توسط مشتری، کار شروع می شود. طراحان معمولا همزمان روی الگوهای متعددی کارمی کنند. برای فضایی مثل رستوران یا یک مغازه ی به دقت طراحی شده، روزهای زیادی به امتحان طرح های مقدماتی سپری می شود. هرچه سایز پروژه بزرگتر باشد، ارتباط بین فضاهای مختلف پیچیدگی کار را بالا می برد، پس طبیعی است که طراح برای امتحان الگوهای مختلف به یک ماکت برای بررسی و تصور فضاهای سه بعدی احتیاج داشته باشد. طراحی و کشیدن راه مناسبی ست که طراح با آن ایده های خود را مجسم کند و در عین حال بتواند آن ها را با همکاران و همچنین مشتری در میان بگذارد. در این مرحله از طراحی تمامی عوامل زیبایی شناختی مثل رنگ، مصالح و نورپردازی در نظر گرفته می شوند، هرچند در شروع کار انتخاب نهایی ای انجام نمی شود. مشخصا جنبه ی خلاقانه ی طراحی بر پایه ی تحقیقات و تحلیلات منتقدانه انجام می شود و نتیجه ی یک جرقه ی الهام بخش نیست.

پس از اینکه طراح یا طراحان تشخیص دادند الگوی اولیه تمامی معیارهای لازم را دارد یک ارائه ی مقدماتی انجام می شود. هرچند یک طراح لایق الگوهای مناسب متعددی برای یک پروژه طراحی می کند، خود اوست که تصمیم می گیرد در‌پایان کدامیک بهترین و مناسب ترین برای ارائه ی مقدماتی به مشتری ست. برای پروژه های مهم در جلسه ی ارائه، نقشه ها، ارزیابی ها، طرح های اولیه و تفسیرات روی تخته نصب می شوند و در بیشتر موارد ماکت کار نیز آماده می شود. بیشتر مشتریان توانایی تجسم نتیجه کار از روی نقشه و ارزیابی ها راندارند، پس ارائه ی تفسیر و طراحی ها برای توضیح کامل یک الگو ضروری ست. در ارائه ی مقدماتی، رنگ ها، مبلمان و جزئیات کارقطعی نشده اند، چون هدف گرفتن تاییده ی پایه از مشتری است.

طرح های نهایی و تعیین جزئیات

اگر ارائه مقدماتی کاملا تایید شود، طراحان می توانند وارد مرحله ی نهایی طراحی شوند. اگر تغییراتی لازم است، یک جلسه یا جلسات دیگر برای ارائه ی اصلاح شده ضروری است.

پله های بعدی می تواند شامل سری طرح هایی باشند که یک طراح نقاش حرفه ای؛ یا خود طراح داخلی در صورتی که تنها کار کند؛ می کشد. با توجه به سایز پروژه، طرح های نهایی ممکن است چند برگ کاغذ یا تعداد زیادی طرح باشند. نقشه ها، ارزیابی ها، جزییات، بخش بندی ها و مشخصات اجزا وسیله ی ارتباط دفترهای معماری و طراحی داخلی هستند، و با دقت زیاد برای کسانی که کار را اجرا می کنند، آماده می شوند. برخی طراحی ها باید توسط عوامل فرعی یا حرفه های مرتبط دیگرانجام شوند؛ به طور مثال سیستم کولر معمولا توسط مهندسین مربوطه طراحی می شود، و مجراهای تهویه با در نظر گرفتن نورپردازی طراحی می شوند تا هیچ مجرایی با وسایل روشنایی برخورد نداشته باشد. همین طور جنبه های مکانیکی مثل سیستم گرمایشی، لوله کشی، سیم کشی تلفن و برق باید در هماهنگی باهم باشند تا مشکلی پیش نیاید. قبل از مداخله ی شرکت های مربوطه ی دیگر، طراح تمام جزئیات و اطلاعات لازم طرح را آماده می کند تا شرکت فرعی طرف قرارداد بتواند هزینه ی کار را تخمین بزند. معمولا طرح ها برای تمام کار های اصلی، برای شرکت های متعددی فرستاده می شوند تا هزینه ها با هم مقایسه شوند.

گاهی برای پروژه های عظیم و پیچیده بعد از تایید ارائه ی مقدماتی، یک ارائه ی نهایی دقیق آماده می شود. این ارائه می تواند شامل طرح های رنگی با جزئیات باشد، همین طور در موارد زیادی در جلسات فقط ماکت هایی با رعایت مقیاس و با دقت ساخته شده نشان داده می شوند.

همگام با آماده سازی طرح های نهایی، طراحان پروسه ی انتخاب نهایی مبلمان را شروع می کنند. انتخاب و سفارش مصالح، مبلمان، نورپردازی و لوازم دیگر به اطلاعات و شناخت کاملی از محصولات موجود در بازار نیاز دارد. معمولا در شهرهای بزرگ منابع زیادی وجود دارند، ولی با وجود این تنوع، پیدا کردن مصالح یا مبلمان مناسب همیشه کار راحتی نیست. در این گونه موارد طراح داخلی به ناچار خودش آن وسیله، کف پوش، وسیله نورپردازی یا مصالح خاص را تولید و طراحی می کند. بیشتر طراحان داخلی با محصولات با کیفیت آشنایی دارند و در دفتر خود بروشورها و کاتالوگ نمونه ی محصولات و مبلمانی که می‌پسندند ، را نگهداری می کنند. محصولات منتخب طراح معمولا همراه با ارائه ی طرح، یا در مرحله ای جدا برای تایید به مشتری معرفی می شوند. روش های سفارش متنوع هستند. بسیاری از طراحان یا شرکت های طراحی ترجیح می دهند فعالیت خود را به انتخاب محدود کنند و خود مشتری یا دفتر خرید مشتری، سفارش و خرید کالاها را انجام دهد. در موارد دیگر طراح سفارش را انجام می دهد و پرداخت را مستقیما به مشتری موکول می کند. در هردو مورد سفارش و پرداخت باید با دقت انجام شود. تحویل و موجود بودن کالا هم مورد مهم دیگری ست که طراح داخلی مسئولیت آن را به عهده دارد. اگر هتلی در تاریخ مشخصی افتتاح می شود، شاید لازم باشد برخی از مبلمان و کالاهای لازم ازحتی دوسال قبل سفارش داده شده باشند تا سر وقت آماده باشند.

 

ساخت

مرحله ی اجرای طراحی داخلی، چه بازسازی یک فضا باشد یا بنای فضایی جدید، نظارت فراوانی توسط خود طراح داخلی احتیاج دارد، هرچند به حضور پیوسته در محیط نیاز نیست. برای یک دفتر کار یا فضای مسکونی، احتمالا تنها چند مراجعه کافی است. دقت طرح ها و نقشه های ارائه شده و میزان جزئیات ذکر شده در آن ها بر تعداد مراجعات لازم تاثیر دارد. هرچه نقشه و طرح ها دقیق تر باشند، زمان کمتری برای نظارت بر محیط صرف می شود.

با وجود این که کارگران معمولا مهارت فراوان دارند، سوالاتی هست که فقط با حضور طراح در محیط جواب داده می شوند، یا مشکلات غیرمنتظره ای هست که نیازمند تغییرات و تصمیمات آنی طراح می باشد. بسیاری از طراحان داخلی درک و دانش فراوانی از ساخت و ساز دارند و می توانند به راحتی با عوامل اجرایی ارتباط برقرار کنند و حتی نصایح و پیشنهادات ارزشمندی نیز ارائه کنند. حتی ممکن است موقعیت برعکس باشد، برخی کارگران مهارت و دانش فراوانی دارند و می توانند پیشنهادات مفیدی به طراح ارائه کنند. نظارت باید در تمامی مراحل کار انجام شود. طراحان شایسته تمام تلاش خود را بر آن می گذارند که تمامی مراحل کار به نحو احسن انجام شود.

مثل سایر لوازم، طراح داخلی پروسه انتخاب، سفارش و یا خرید تابلوهای نقاشی، گیاهان و سایر لوازم دکوری را انجام می دهد. در طراحی فضاهای مسکونی، مخاطب مسلما خود بسیاری از این لوازم را دارد، یا در پروسه ی انتخاب آن ها دخالت دارد، ولی برای فضاهای تجاری و تبلیغاتی مسئولیت این مرحله فقط بر عهده ی طراح است.

پس واضح است که یک پروژه ی بزرگ طراحی داخلی از ایده تا اجرا، نیازمند تحقیقات بسیار و بررسی های دقیقی ست. به همین علت اکثر شرکت های بزرگ طراحی داخلی که با هتل ها، مشتری های دولتی، آموزشگاه ها یا شرکت های تجاری بزرگ سر و کار دارند، برای همه ی جوانب کار سربرگ، فرم، چک لیست و برگه کار آماده دارند. هر مرحله ی کار معمولا تحت نظارت یک سرطراح یا سرگروه انجام می شود، همچنین هر چک لیست مکررا کنترل و بازرسی می شود تا از در نظر گرفته شدن همه چیز و روان پیش رفتن کار اطمینان حاصل شود.

 

نظرات (1)

  • پاسخ فهیمه جهانی 2020/04/23

    مراحل طراحی تا ساخت به همراه یک تیم حرفه ای و خبره میتونه موفق باشه کاش راجع به کارهای تیمی بین معماران و مهندسین عمران و بقیه تکنسین ها مینوشتید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*