معمار+مهندس=ساختار

معمار+مهندس=ساختار

معمار+مهندس=ساختار

نویسنده:ایوان مارگولیوس

ترجمه و تعلیق:دکتر محمود گلابچی (استاد دانشگاه تهران)

انتشارات دانشگاه تهران

مقدمه مترجم

مهندسی سازه تخصصی نوین و پدیده نسبتا جدیدی است.برای مدت های زیادی هیچ تمایزی بین طراحان،معماران و مهندسین و حتی بین مهندسی و سازندگان وجود نداشت.جدا ساختن تخصص های گوناگون در دوره های مختلف،خصوصا در عصر حاضر تعیین وظایف خاص و محدود برای مهندسان سازه،از آنان تصویری فاقد خلاقیت و تخیل به وجود آورده است.به نعوی که مهندسین سازه عموما به عنوان افرادی که فقط علاقه مند به ریاضیات محض و محاسبات پیچیده در ارتباط با نیروها و تغییر شکل ها می باشند شناخته می شوند.به همین دلیل امروزه مهندسین سازه مشکلات فراوانی برای اثبات خلاقیت و قدریت تخیل خویش دارند.

برای بسیاری از افراد و حتی متخصصان در اغلب موارد مشکل بسیار است تا نقش واقعی مهندسی را بشناسند.بخش عمده کار مهندسی از نظرها مخفی می ماند و به همین دلیل درک آن آسان نمی باشد.در چنین شرایطی جای تعجب نیست که معمارانی به مهندسین سازه طرح مانند یک تکنسین نگاه کنند.طراحی یک ساختمان باید قبل از هر چیز به عنوان یک فعالیت مشترک و یک کار گروهی با مشارکت معمار و مهندس سازه شناخته  شود و به همین دلیل نسبت دادن طرح های مهندسی به اشخاص معین کار دشواری است.یک طراحی نوین برای یک ساختمان نتیجه همفکری،همکاری و تلاش معمار،مهندس ساختمان،مهندس تاسیسات و حتی سازندگان آن است.

تبادل نظر لازمه دستیابی به شرایط لازم برای یک همکاری موفق بین معمار و مهندس ساختمان است.مهندسین باید رفتار و عکس العمل یک ساختمان را در شرایط متفاوت بارگزاری تحلیل نمایند.این مسئولیت،مهندسین ساختمان را نسبت به سایرین یعنی کسانی که اطلاعات فنی لازم را ندارند و حساسیت نقش مهندسین و مشکلات را به خوبی درک نمی نمایند،محافظه کارتر می کند.

این چنین نقش های متفاوت و در عین حال یکسان از نظر اهمیت که برای رسیدن به یک هدف واحد در نظر گرفته می شوند باید کاملا درک شوند تا بتوان به ارزیابی صحیح و تشخیص درست در مورد اهمیت کار و حرفه یک مهندس دست یافت.در آن صورت رابطه بین طراحی و ساختار نه تنها به یک رقابت تبدیل نخواهد شد بلکه معمار و مهندس پذیرای نقش واقعی یکدیگر در شکل گیری یک معماری خوب خواهند بود.

کتاب معمار+مهندس=ساختار که ترجمه کتاب Architects+Engineers=Structures نوشته ایوان مارگولیوس (Ivan Margolius) از انتشارات WILEY-ACADEMY در سال 2002 می باشد به خوبی نشان می دهد که هدف اصلی طراحی معماری باید ایجاد فرم هایی باشد که هم نیازهای کاربردی ساختمان را تامین نمایند و هم از نظر زیبایی شناسی موفق باشند و هدف اصلی طراحی سازه باید ایجاد فرم های سازه باشد که ضمن تامین نیازهای کاربردی،بارهای اعمال شده را نیز به بهترین نحو و به صورت اقتصادی تحمل نمایند.در همکاری نزدیک که باید بین معماران و مهندسین سازه وجود داشته باشد وظیفه مهندسین سازه آفرینش طرح هایی است که از نظر عملکردی پاسخگوی نیازهای طرح بوده و از نظر فنی،اجرایی و اقتصادی دارای شرایط لازم باشند و علاوه بر آن از نظر مطلوبیت های فرم ظاهری ساختمان مکمل حس زیبایی شناسی معماری باشند.بسیاری از طرح های معرفی شده در کتاب معمار+مهندس=ساختار که از برجسته ترین آثار معماری و مهندسی در طول قرون مختلف می باشد،تایید کننده چنین نظریه ای است.مهندس ساختمان باید با الگوهای موفق هنر در زمینه طراحی چه در گذشته و چه حال آشنا باشد،همچنان که معماران،هنرمندان و موسیقی دانان معمولا این گونه هستند.مهندسین ساختمان می توانند به قدرت تخیل و درک بسیار بالا دست یابند آن گاه که این قابلیت را پیدا کنند که بتوانند توضیح دهند چرا یک بنای خاص خوب طراحی شده و چرا بنای دیگری طراحی خوبی ندارد و یا اینکه چرا پیر لوئیجی نروی،مایلارت،کاندلا،فرای آتو و تروجا و افرادی نظیر آنان در عصر حاضر مانند فضلورخان،پیتر رایس و کالاتراوا مهندسین سازه موفقی بوده اند.چنین بحث هایی به آن ها این امکان را خواهد داد تا بتوانند طبیعت و ویژگی های طراحی مهندسی را به خوبی دریابند و به دریافت های دقیق تری از از نحوه موفقیت طرح های برجسته دست یابند و از آن در طراحی های خویش بهره گیرند.انتشار کتاب معمار+مهندس=ساختار می تواند گام موثری در جهت دستیابی به این هدف باشد.

امیدوار است با ترجمه و انتشار چنین کتاب هایی دستیابی به این حقیقت میسر گردد که تنها با مشارکت و همکاری تنگاتنگ معمار و مهندس که لازمه آن شناخت و درک متقابل مفاهیم پایه ای این دو گرایش (مانند مفاهیم پایداری،مقاومت،تعادل و یا مفاهیمی مانند عملکرد،زیبایی و اقتصاد) است که می توان به تحقق اهداف نهایی یک طرح در ابعاد مختلف دست یافت.هنر مهندسی سازه استفاده از تئوری های محاسبه و طراحی سازه برای تبدیل ایده ها و مفاهیم به ساختمان هایی است که بتوانند خوب عمل نمایند،از مواد و مصالح به نحو اقتصادی استفاده نمایند و به نیازهای زیبایی شناسی در ساختمان پاسخ مثبت دهند.در چنین شرایطی مهندس سازه باید در جهت تقویا طراحی معماری ساختمان عمل نماید.در این صورت مهندسی سازه یک هنر است که هدف آن ایجاد ساختمان هایی خواهد بود که جوابگوی نیازهای عملکردی،معیارهای زیبایی شناسی،نیازهای دوران بهره برداری و محدودیتهای مربوط به شرایط اجرای ساختمان باشد.مهندس سازه در این مسیر نه تنها باید اصول طراحی سازه را در انتخاب مناسب ترین سیستم های سازه ای مورد نظر قرار دهد،بلکه باید عملکرد این سیستم ها را نیز در شرایط متفاوت برای رسیدن به خواسته ها و معیارهای فوق دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا فرآیند طراحی معماری و محاسبات سازه ای به یک نتیجه واحد و مشترک که تامین کننده تمامی نیازهای طرح باشد،منتهی گردد.

کتاب حاضر که ضمن ارائه درک حسی در نحوه رفتار سازه ها با استفاده از تصاویر مناسب به معرفی بهترین طرح ها در زمینه های مختلف می پردازد،از نظر موضوع،محتوا و ساخت کاملا در راستای نیازهای علمی و آموزشی دانشجویان رشته معماری و مهندسی عمران قرار دارد و می تواند به عنوان کتاب درسی مورد استفاده دانشجویان،معماران و مهندسان قرار می گیرد و از مطالب مفید و ارزشمند کتاب در طراحی های خویش بهره مند گردند.

محمود گلابچی

دانشیار گروه معماری دانشگاه تهران

درباره نویسنده و کتاب

ایوان مارگولیوس یک مهندس معمار و نویسنده تعدادی مقاله و کتاب در مورد معماری و طراحی ساختمان هاست.از مهم ترین کتاب های وی می توان به کوبیسم در معماری و هنرهای کاربردی(1979)،پراگ،شناخت معماری قرن بیستم(1996-1994)،کلیسای خوزه پلیچینگ،قلب مقدس(1995) واتومبیل های طراحی شده توسط معماران(2000) اشاره  کرد.

این موضوع بسیار مهم است و من امیدوارم این کتاب توجه بسیاری از معماران و مهندسان سازه،کسانی را که می خواهند فرم های جدید و زیبا بیافرینند،را جلب کند.

مامورو کاواگوچی،استاد دانشگاه هوسی،و رئیس انجمن بین المللی پوسته ها و سازه های فضاکار(IASS)

چقدر زیبا و لطیف است که کتاب را پس از خواندن،به زمین گذاشته و لذت ناشی از هیجان ذهنی پس از مطالعه نظریه ها و ویژگی های طرح ها و دیدن تصاویر زیبا و مجذوب کننده را احساس کرد،حسی شبیه حس غربت.

برایان سول،خواننده کتاب

کتابی عالی و مجذوب کننده

ادوین هیث کت از مجله آرشیتکترال ژورنال

کتابی با موضوعات جالب و خواندنی

یک طراح ساختمان

کتابی عالی

مجله F.X

خریداران این کتاب کسانی هستند که می خواهند کتابی منحصر به فرد را در کتابخانه خود داشته باشند.

مجله اتومبیل

موضوعی شگفت انگیز.جالب این است که نوشته ها در عین دقیق بودن،واضح و روشن هستند و همراه با تصاویری مناسب از یک نسل می باشد.

مجله L”ARCHITECTURE d”au juurd”hui

کسی که می تواند سرود تکیه گاه ها را بسراید.

آگوست پره

بگذارید مصالح همان حقیقت خودشان باشند…آجر باید به عنوان یک آجر ظاهر شود،چوب مانند چوب،آهن مانند آهن،هر یک متناسب با قوانین پایداری خود.

گات فرید سیمپر

کارهای هنری طبیعت خود را دارند و درک آن برای همگان به یک اندازه میسر نیست.اگر برای ما معنایی دارند باید به آن ها با توجه به شرایط خودشان دست یابیم.

لودویگ میس وندروهه

یکی از اصلی ترین غرایز بشری از ابتدا،مغلوب ساختن نیروی وزن برای ساخت بناها بوده است.

مارسل بروئر

سازه ها در دهانه های طولانی نشان دهنده طبیعت و ویژگی خاص خود است،سازه ها با دهانه های کوچکتر نیز خصوصیات طبیعی خود را دارند.آن ها به طور متناسب هنر ساختمان سازی در معماری را ایجاد می کنند.

لویی کان

بهترین پل چگونه شکل می گیرد؟اولین چیزی که باید ایجاد شود خطی است که چیزی روی آن قرار نگرفته است.آنچه با موفقیت دو فاصله مجزا را یکسان و یکی می کند.

پابلو پیکاسو

من به رویا و شعر می اندیشم.

اسکار نی مایر

تشکر و قدردانی

سپاس های صمیمانه خود را از تمام کسانی که نامشان در فهرست زیر آمده است که بدون کمک آن ها امکان تهیه و چاپ این کتاب وجود نداشت،تقدیم می نمایم:

یان کاپلیکی،جری استراسکی،هنری کانازاوا،جفری گلدبرگ،برتولد وین برگ،فرانس شولتز،مامورو کاواگوچی،گئورگ اشلیچ،پیر لند،دنیس مانینا،جری تراتر،دیوید گلیکمان،آنی هدزفلد،سورین سادر،دنیس وهیل،روبرت توماس از انجمن مهندسان سازه،دانا ابل از کتابخانه هنر و معماری دانشگاه ویرجینیا،پاتریشیا بارچارد از کتابخانه مموریال گانت کالج یوتیکا از دانشگاه سیراکوس،مگان اسپریگز از مرکز معماران کانادایی،کاتلین دی لانی از آرشیو داشنگاه بوفالو،آماندا بیتز،هدا مارگولیوس کوالی،روبرت ال وال،وای.ار.ام،مگی توی ابی گیل گواتر،نیل پری را،آمی تیپل و راشل ویل کی.

 

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*